Noordhoff Uitgevers

Olierampen op zee

Overal in de wereld wordt aardolie gebruikt. Maar niet overal zit aardolie in de bodem. Daarom wordt aardolie vervoerd, meestal over zee. In enorme olietankers, waar soms wel 500 duizend ton in kan, dat is 500 miljoen kilo. Dat is goedkoper dan twee of drie keer varen met minder olie aan boord. Een olietanker is verdeeld in een aantal ruimtes, de ladingtanks. Daar wordt olie in gepompt. Veel oude tankers zijn enkelwandige tankers. Als daar een ongeluk mee gebeurt, stroomt de olie zo naar buiten. Tegenwoordig mogen er alleen nog maar dubbelwandige tankers worden gebouwd. Er zit dan ruimte tussen de ladingtanks en de buitenwand.

Er valt weinig te redden als er een ongeluk gebeurt met zo'n grote, logge olietanker.

Producten van en uit olie

Aardolie zit in de bodem. Het is een natuurlijke stof. Het is miljoenen jaren geleden ontstaan uit restjes van planten en dieren die toen in de oceanen leefden. Van aardolie kan van alles worden gemaakt. Brandstoffen, zoals benzine voor auto's en kerosine voor vliegtuigen. Van aardolie worden ook kunststoffen en plastics gemaakt. Die worden dan weer verwerkt tot meubels, matrassen, laarzen, emmers, autobanden en broodtrommels. In het Midden-Oosten wordt veel aardolie uit de bodem gepompt. Nederland importeert en verwerkt die olie. Bij Rotterdam staan vijf raffinaderijen. Dat zijn fabrieken waar producten uit aardolie gehaald worden. Van die producten worden daarna allerlei dingen gemaakt.

Een olieramp is verschrikkelijk voor het milieu. Veel dieren en planten gaan dood.

Een ongeluk met een olietanker zorgt voor een ramp. Olie blijft drijven op water en spoelt door de golven en de wind naar de kust. Dat geeft daar een enorme troep. Voor de vissers in zo'n gebied heeft het grote gevolgen. De vis gaat òf dood, òf raakt zo vervuild dat hij niet meer te eten is. De vissers hebben dus opeens geen werk meer. Kustgebieden worden vaak bezocht door toeristen. Maar op een strand met olie wil niemand liggen zonnebaden. Het schoonmaken van een vervuilde kust duurt lang.

Als een tanker op zee breekt, kan er om de plas olie op het water een ketting worden gelegd. Dan kan de olie niet wegdrijven. Met een soort stofzuiger wordt de olie dan van het water opgezogen. Olie die op het land aanspoelt, is moeilijker weg te halen. Schoonmakers scheppen de smurrie in emmers. Dat is zwaar werk. Ook vogels worden schoongemaakt. Zo'n olieslachtoffer is zwak en bang. Eerst worden zijn snavel en ogen schoongemaakt en krijgt hij te drinken. Als hij wat is uitgerust, wordt hij verder schoongemaakt. Met warm water waarin een beetje afwasmiddel zit. Twee mensen doen er samen bijna een uur over om een vogel schoon te maken.

Details en informatie

  • Titel: Olierampen op zee
  • Auteur(s): Jakob van Sonderen
  • Nummer: IC178
  • Niveau: 3
  • Siso: J 614.621