Noordhoff Uitgevers

Reclame Junior

Reclame zie je overal. Grote borden op straat of langs het sportveld. Folders in de brievenbus, filmpjes op tv en op internet. Maar ook in je keukenkastje of in de badkamer. Op de verpakking van een tube tandpasta staat bijvoorbeeld: ‘voor een frissere adem’. Waarom is er zoveel reclame? De meeste reclame wordt gemaakt door bedrijven. Want zij maken producten en die willen ze verkopen. Mensen moeten wel weten dat deze producten er zijn. Daarom wordt er reclame gemaakt. Anders zouden de spullen niet verkocht worden.
Iedereen maakt reclame. Soms heel eenvoudig en goedkoop. Bij de slager hangt bijvoorbeeld een bord aan de muur waarop staat: ‘Slager de Groot, voor lekker vlees’. Soms heel uitgebreid en duur. Grote bedrijven maken een campagne om hun producten te verkopen.


In de reclame proberen ze steeds iets nieuws te verzinnen om aandacht te trekken.

Reclame op tv

Reclame maken op tv is voor bedrijven interessant. Iedere dag kijken miljoenen mensen naar de tv. Je kunt aan heel veel mensen tegelijk iets vertellen over jouw product. Een filmpje met geluid onthouden mensen beter dan een advertentie in een krant of een tijdschrift. Het tijdstip waarop de reclame wordt uitgezonden is ook belangrijk. ’s Avonds voordat het Journaal begint kijken heel veel mensen naar tv.
Reclamefilmpjes zie je voor of na een programma. Zo is het duidelijk dat je reclame ziet. Daarnaast heb je sluikreclame. Bijvoorbeeld wanneer je in een film heel goed kunt zien welke frisdrank er gedronken wordt. In Nederland is sluikreclame op radio en tv verboden.
Veel mensen kijken naar sport op tv. Een manier van reclame maken die vaak voorkomt bij sport is sponsoring. De kleren van sporters staat vol met reclame, meestal met de naam van het bedrijf dat het team sponsort.


In de reclame zie je een droomwereld. Iedereen ziet er leuk uit en heeft plezier.

Hoe werkt reclame?

Bedrijven die reclame willen maken voor een product, bedenken een merk. Om ervoor te zorgen dat mensen het herkennen, maken ze er een logo bij. Op die manier kunnen mensen het beter onthouden.
Reclame belooft je vaak iets moois. In reclamefilmpjes zie je leuke kinderen, de zon schijnt en de ouders zijn blij. Het doel van de reclame is dat mensen dat ook willen. En dat ze dan het product gaan kopen.
Veel mensen vinden reclames niet leuk. Ze willen niet overal reclame horen en zien. Ze plakken een sticker op de brievenbus waarop staat dat ze geen reclame willen hebben. En als de reclame op tv begint, lopen ze weg of zetten het geluid uit.

Wie maken reclame?

Goed reclame maken is best moeilijk. Daarom laten bedrijven vaak reclame maken door een reclamebureau. De mensen van het reclamebureau willen eerst weten wat het bijzondere van een product is. Daarna bedenken ze aan wie het product verkocht moet worden. Ze bedenken ook wat de beste manier is om het product onder de aandacht te brengen. Een advertentie in een krant, een spel op internet, een filmpje op tv of misschien wel alle drie. Soms wordt er een hele campagne bedacht. Zo’n actie kost veel geld. Een bedrijf moet dus goed nadenken of ze het geld van de reclame weer terugverdienen. Dat gebeurt wanneer ze door de reclame veel meer gaan verkopen.
Bij reclame moet je zelf altijd goed oppassen. In winkels krijg je soms gratis dingen, zoals voetbalplaatjes. Die wil je graag allemaal hebben. Dus vraag je aan je ouders of ze in die winkel boodschappen willen doen. En dat is precies wat reclamemakers graag willen.

Dit is een samenvatting van Junior-Informatieboekje 317 Reclame.

Details en informatie

  • Titel: Reclame Junior
  • Auteur(s): Ingrid Nijkamp
  • Nummer: 317
  • Niveau: 3
  • Siso: J 369.4