Noordhoff Uitgevers

Zo word je vrachtwagenchauffeur

Dagelijks worden er heel veel spullen vervoerd over de Nederlandse wegen. Dat gebeurt met verschillende soorten vrachtwagens. Zo heb je bijvoorbeeld een solobakwagen. Dit is een vrachtwagen zonder losse aanhanger.
Alles wat met het vervoer van goederen te maken heeft, noemt men logistiek. Dus dat is vervoer over de weg, maar ook over water of door de lucht. Het leven van een vrachtwagenchauffeur is heel afwisselend. Iedere dag maak je weer een andere rit. Soms ook naar het buitenland. De meeste chauffeurs zijn mannen, maar de laatste jaren komen er steeds meer vrouwelijke chauffeurs.

Chauffeurs die veel in het buitenland rijden hebben een slaapplek in hun cabine.

Onderweg

Veel vrachtwagenchauffeurs kiezen voor dit beroep omdat het heel afwisselend is. En omdat ze het leuk vinden om onderweg te zijn. De vracht of lading die zij vervoeren, kan bijvoorbeeld bestaan uit meubels, fruit of groente. Soms vervoeren ze ook dieren, of gevaarlijke stoffen, zoals benzine. Wat een vrachtwagenchauffeur ook vervoert: hij moet goed kunnen rijden. En hij moet goed de weg weten te vinden. Een chauffeur heeft wel een navigatiesysteem, maar meestal heeft hij ook een wegenkaart of een stratenboek bij zich.
Chauffeurs die producten naar het buitenland brengen of juist ophalen, rijden internationaal. Zij zijn dan een aantal dagen van huis. Ze slapen in een bed in het voorste deel van de vrachtwagen, de cabine. Hun vrachtwagen parkeren ze bij een truckerscafé. Daar kunnen ze eten, douchen en tv-kijken. En er zijn altijd collega's met wie ze een praatje kunnen maken.
Een vrachtwagenchauffeur houdt extra veel rekening met ander verkeer. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat bij een stoplicht een fietser in de dode hoek van de vrachtwagen staat. Dat wil zeggen dat een chauffeur de fietser niet in de spiegel kan zien en dat is heel gevaarlijk. Een fietser heeft dat vaak niet in de gaten, dus de chauffeur moet daarop bedacht zijn.
Een chauffeur mag niet zomaar een hele nacht doorrijden. Hij heeft een tachograaf in de auto. Dat apparaat meet hoe lang en hoe hard de vrachtwagen gereden heeft. Om ongelukken te voorkomen, mag een chauffeur maar vierenhalf uur achter elkaar rijden. Daarna moet hij verplicht drie kwartier uitrusten. De politie controleert regelmatig of een chauffeur zich aan deze tijden houdt. Een chauffeur kan een flinke boete krijgen als hij te lang gereden heeft.

Op de kaart van een tachograaf kan de politie lezen hoe lang en hoe hard de chauffeur heeft gereden.

Opleiding

Misschien weet jij nu al dat je later vrachtwagenchauffeur wil worden. Dan kun je oefenen met kaartlezen. Of zorgen dat je alle verkeersborden kent. Je hebt geen diploma van de middelbare school nodig. Maar het is wel handig om een technische opleiding te hebben. Want je moet soms zelf kleine reparaties kunnen uitvoeren. Je hebt ook drie rijbewijzen nodig. Als eerste rijbewijs B. Daarmee mag je een auto besturen. Daarna haal je rijbewijs C. Je mag dan een vrachtwagen besturen, maar niet met een oplegger. Dus alleen een solobakwagen. Je leert alles over de verkeersregels die gelden voor vrachtwagens. Je leert kleine reparaties uitvoeren. En je leert hoe je een administratie moet voeren over je lading.
En tot slot heb je rijbewijs E nodig. Pas dan mag je met een oplegger rijden. Als je gevaarlijke stoffen wil gaan vervoeren, moet je nog extra cursussen volgen. Je moet dan minstens vijfentwintig jaar oud zijn en veel rijervaring hebben.

Details en informatie

  • Titel: Zo word je vrachtwagenchauffeur
  • Auteur(s): Bo Buijs
  • Nummer: IC277
  • Niveau: 3
  • Siso: J 657.78