Noordhoff Uitgevers

De haven van Rotterdam

Veel goederen worden over zee vervoerd. Zeeschepen kunnen veel vracht meenemen en zijn goedkoop. Ze varen van zeehaven naar zeehaven. Rotterdam is één van de grootste zeehavens ter wereld. Elk jaar leggen daar zo'n 80 duizend zeeschepen aan, zoals olietankers, graanschepen, vrachtschepen, autoschepen en containerschepen. Zij brengen vracht voor veel landen in Europa. Vooral tussen Azië en Europa varen schepen af en aan. In een zeehaven wordt dag en nacht gewerkt. Veel mensen verdienen er hun boterham. Schepen moeten worden gelost, schoongemaakt, gerepareerd en geladen voor een nieuwe reis

Alleen de havens van Sjanghai (China) en Singapore zijn groter dan die van Rotterdam. De Rotterdamse haven is wel de belangrijkste van Europa. Het havengebied is veertig kilometer lang en telt meerdere havens.

Rotterdam heeft de grootste overslaghaven ter wereld.

Laden en lossen

Zeeschepen brengen goederen voor Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Deze landen zijn het achterland van de Rotterdamse haven. Veel goederen worden meteen overgeladen op een binnenvaartschip, goederentrein of vrachtwagen. Rotterdam is vooral een overslaghaven. Stukgoed, zoals computers, gaat in de fabriek in kartonnen dozen. Honderden van zulke dozen worden in een container gestapeld. Een vrachtwagen of trein brengt de container naar de haven. Daar wordt hij met een kraan in een schip getakeld. Dit laden gaat automatisch, net als het lossen. Robotgestuurde kranen van wel 120 meter hoog en computergestuurde wagens doen het werk. De mensen werken hier in ploegendienst, zodat het werk dag en nacht kan doorgaan.

Niet alle stukgoed kan in een container worden vervoerd. Boomstammen, ijzer en staal worden los of als bundel vervoerd. Fruit, groente en vruchtensappen zijn verpakt in dozen of kratten die op pallets worden gestapeld.

Een auto is ook stukgoed. Rotterdam heeft een speciale haven voor autoschepen. Met vijfduizend auto's aan boord lijkt een autoschip wel een drijvende parkeergarage. Er zijn veel mensen nodig om ze van het schip te rijden en op de kade te parkeren. Later gaan de auto's op een trein of vrachtwagen voor verder transport.

Goederen die in grote hoeveelheden worden vervoerd, heten bulk. Er is droge bulk, zoals graan, kolen en erts, en natte bulk, zoals olie. Graan wordt vanuit een zeeschip overgeslagen in een binnenvaartschip. Als de schepen naast elkaar liggen, zuigen enorme elevators het graan van het ene ruim in het andere. Soms wordt graan tijdelijk opgeslagen in een silo. Hierin bederft graan niet snel.












Het ruim van een zeeschip is met een elevator zo geleegd.

Vanuit de Rotterdamse haven vertrekken elke dag veerboten naar Engeland. Ze vervoeren auto's, bussen, vrachtwagens en passagiers. Op een pier in het hartje van Rotterdam leggen luxe cruiseschepen aan.

Zo'n veertig verkeersleiders houden vanuit de verkeerstoren het scheepvaartverkeer in de gaten. Dankzij dertig radars volgen ze op een enorm scherm alle schepen in de haven, op de Nieuwe Waterweg en op een stuk van de Noordzee.

Details en informatie

  • Titel: De haven van Rotterdam
  • Auteur(s): Jan-Willem Driessen
  • Nummer: IC205
  • Niveau: 3
  • Siso: J658.35