Noordhoff Uitgevers

Reclame

Heb jij al zo'n flitsend mobieltje? Zo één van de tv-reclame? Of ben je al naar die spannende film geweest? Die ene waar gisteren reclame voor werd gemaakt op de radio? Door reclame weet je wat er allemaal aan geweldige dingen te koop is. En dat is precies waar het bij reclame om gaat: een product zo aanprijzen dat mensen het willen kopen. Of in het geval van die film: dat ze plannen maken om er naartoe te gaan.
Als je om je heen kijkt, zie en hoor je overal reclame. Er wordt vooral reclame gemaakt via de massamedia: krant, radio, televisie en internet. Daar bereik je immers massa's mensen mee.

De informatie die je in reclame krijgt, is altijd positief.

Beinvloeden van gedrag

Er zijn ontzettend veel producten waarvoor reclame wordt gemaakt. De makers van die producten, de producenten, geven via de massamedia informatie over hun producten. Want als consument wil je weten wat je koopt. Natuurlijk geloof je niet alles wat je in een reclamespotje hoort. Voor je een product koopt, ga je het vaak eerst bekijken of testen. De Consumentenbond is een speciale organisatie die allerlei producten test, van haardrogers tot tandpasta. Als een product slecht uit de test komt, helpt zelfs de leukste reclame vaak niet meer.

In reclame is liegen verboden, maar een beetje overdrijven gebeurt erg vaak.

De producenten laten hun reclame meestal maken door een reclamebureau. Daar bedenken de mensen van het creatieve team de advertentie, het tv-spotje of de radio-boodschap. Op de eerste plaats moet reclame opvallen. Want er is veel concurrentie. De verschillende producenten van sportschoenen bijvoorbeeld, willen hun schoenen allemaal aan dezelfde groep mensen verkopen. Dan moet de reclame ervoor zorgen dat de klanten juist dat ene merk schoenen willen hebben.
Daarom gebruiken de reclamemakers allerlei trucjes. Ze laten beroemde atleten of mooie fotomodellen de hoofdrol spelen in reclamefilmpjes. Of ze bedenken iets grappigs. Muziek bij reclame zorgt ook dat je die reclame onthoudt. Denk maar aan de reclamedeuntjes, de jingles, op de radio. Heel goed werken speciale aanbiedingen, zoals 'twee halen, één betalen'. Als iets goedkoper is, willen de mensen het graag hebben.

Het Wereld Natuur Fonds maakt reclame voor een goed doel. Ook deze reclame beinvloedt het gedrag van mensen.

Een andere handige manier van reclame maken is sponsoring. Dan geeft een bedrijf of een persoon geld aan bijvoorbeeld een sportvereniging, sportmensen, een club of een school. De sponsor wil meestal dat zijn merk daardoor bekender wordt. De sporters dragen dan bijvoorbeeld shirtjes met de naam van het bedrijf of het merk erop. Als jij ziet dat een beroemde voetballer reclame voor Nike maakt, koop jij dat merk sportkleding misschien ook wel.
In Nederland mag je niet overal reclame voor maken. Tabaksreclame is verboden, want tabak is slecht voor de gezondheid. Op pakjes sigaretten staat zelfs: 'Roken is dodelijk!' Reclame mag ook niet beledigend of discriminerend zijn. De Reclame Code Commissie let daarop.

Details en informatie

  • Titel: Reclame
  • Auteur(s): Hella de Groot en Kim Nelissen
  • Nummer: IC133
  • Niveau: 3
  • Siso: J 369.4